DISPLACED

The politics of ethnicity and religion in the art of Jakkai Siributr

DISPLACED expands Jakkai Siributr's (b.1969) exploration of the politics of religion and ethnicity begun a decade ago in the Thai context. The exhibition's three installations move beyond the local to probe and connect sectarian tension and their effects in two Buddhist societies of Southeast Asia, those of Thailand and Myanmar. The works, 78(2014), Changing Room(2017), and The Outlaw's Flag(2017), examine social, political and psychological impacts of communal strife experience by people in Thailand's Deep South and Burma's Rohingya. Through these pieced realities of social dislocation, exile, and ethnic cleansing are brought into focus. Via artistic means engendered by sensorial appeal, use of space, the familiarity of clothing, and participative and virtual sharing strategies built into artworks which viewers can touch and try-on, audiences engage with complex ideas about minority rights, disputed histories, shifting borders, nationalist politics, and power, all of which underpin sectarian frictions in Southeast Asia.

The trio of works that form DISPLACED is rooted in the cultural and political soil of Southeast Asia. But in today's world, where forced migration, distrust of religious difference, and exclusionary nationalism are pervasive, DISPLACED resonates beyond Southeast Asia

DISPLACED (โยกย้ายถิ่นฐาน) เป็นนิทรรศการที่ขยายงานศิลปะของ จักกาย ศิริบุตร ที่สำรวจประเด็นว่าด้วยการเมืองของศาสนาและชาติพันธุ์ ซึ่งจักกายเริ่่มทำขึ้นเมื่อสิบปีก่อน ภายใต้บริบทที่จำกัดอยู่ในเมืองไทย อินสตอลเลชั่นสามชิ้นในนิทรรศการนี้ พาผู้ชมก้าวออกไปสำรวจ ไกลกว่าบ้านเรา และเชื่อมโยงความเครียดเขม็งระหว่างต่างศาสนา ซึ่งสะเทือนสังคมพุทธสองชาติในอุษาคเนย์ คือ ไทย และเมียนมาร์ ผลงานสามชิ้น ได้แก่ 78 (พ.ศ.2557), Changing Room (พ.ศ.2560) และ The Outlaw's Flag (พ.ศ. 2560) เป็นศิลปะ ที่ตรวจสอบผลกระทบทางสังคม การเมืองและจิตใจ อันเกิดจากความขัดแย้งที่ผู้คนในบริเวณสุดแดนใต้ของไทย มีประสบการณ์ร่วมกับชาวโรฮิงญาจากพม่า ผลงานเหล่านี้ พาผู้ชมมาเผชิญหน้ากับประเด็นของการที่คนทั้งสังคมถูกขับออกจากถิ่นฐาน ถูกเนรเทศ และถูกฆ่าล้างเผาพันธุ์ กกายใช้กลยุทธ์ทางศิลปะ ดึงดูดผัสสะของผู้ชมประกอบการใช้สเปซ, เสื้อผ้าซึ่งเป็นวัตถุที่ผู้ชมคุ้นเคย, และดึงผู้ชมเข้ามามีส่วนร่วมกับงานศิลปะทั้งในโลกจริงและโลกเสมือน เหล่านี้ถูกร้อยเรียงถักทอเข้าไว้ในตัวงานที่ผู้ชมสามารถจับต้องได้ ลองส่วมใส่ได้ ทำให้ผู้ชมพาตัวเองเข้ามา อยู่ในชุดความคิดอันซับซ้อนเกี่ยวกับปัญหาสิทธิของชนกลุ่มน้อย, การบิดเบือนประวัติศาสตร์, การเปลี่ยนเส้นเขตแดน, การเมืองรัฐชาตินิยม, และอำนาจ ประเด็นเหล่านี้ร่วมกันตอกย้ำให้เราเห็นแรงเสียดทานระหว่างศานาในอุษาคเนย์ชัดขึ้น

ถึงแม้ว่างานทั้งสามชิ้นที่แสดงร่วมกันในนิทรรศการ DISPLACED ต่างก็หยั่งรากลงชำแรกผืนดินทางวัฒนธรรมและการเมืองของอุษาคเนย์ แต่ในโลกปัจจุบันที่มีการบีบบังคับผู้คนให้ย้ายถิ่นฐาน โลกที่ผู้คนต่างศาสนาต่างไม่ไว้ใจกันและโลกที่อุดมการณ์ชาตินิยมแบบเหยียดเขาแยกเรา กำลังระบาดไปทั่วทุกระแหง DISPLACED ก็อาจสะท้อนให้ผู้คนในทุกถิ่น เห็นปัญหาที่คุกรุ่นอยู่ในดินแดนตัวเอง ที่อาจอยู่นอกอุษาคเนย์